Dzień bez Zakupów to coroczne wydarzenie, które zachęca ludzi do zredukowania zakupów i konsumpcjonizmu na jeden dzień. Jest to moment refleksji nad własnymi nawykami zakupowymi oraz wpływem konsumpcji na środowisko naturalne i nasze społeczeństwo.
Pomysłodawcą "Dnia bez Zakupów" był Adbusters, międzynarodowa organizacja non-profit, która promuje aktywizm społeczny i walkę z nadmiernym konsumpcjonizmem. Pierwszy "Dzień bez Zakupów" odbył się w 1992 roku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W kolejnych latach inicjatywa zyskiwała popularność i rozprzestrzeniała się na inne kraje. Obecnie obchodzona jest w wielu krajach na całym świecie, głównie w listopadzie, po święcie Dziękczynienia i w okresie przedświątecznym.
Dzień bez Zakupów zyskał znaczącą popularność w kulturze masowej i stał się częścią ruchu przeciwdziałającego konsumpcjonizmowi. Ma na celu zwrócenie uwagi na negatywne skutki nadmiernego konsumpcjonizmu, takie jak przemoc w fabrykach, eksploatacja dzieci, wymieranie gatunków czy zanieczyszczenie środowiska.
Współcześnie obchodzenie "Dnia bez Zakupów" ma na celu promowanie świadomego i odpowiedzialnego spożytkowania zasobów. Organizacje i społeczności zaangażowane w to wydarzenie organizują różnorodne akcje promocyjne, warsztaty, spotkania, które są skierowane do szerokiego grona ludzi i mają na celu podniesienie świadomości społecznej.
"Dzień bez Zakupów" staje się okazją do dyskusji na temat własnych nawyków zakupowych, poszukiwania alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego, jak np. uprawianie sportu, czytanie książek, spacerowanie. Wskazuje na potrzebę zmniejszenia społecznego nacisku na posiadanie nowych rzeczy i podkreśla wartości takie jak minimalizm, ekologia i rozwój osobisty.